Вівторок, 18.01.2022, 17:20
Вітаю Вас, Гість

Краєзнавча робота з дітьми

Мій рідний край
Моя Путивльщина!
Я завжди з тобою,
З любов’ю твоєю і навіть з бідою…

 

Компетентність дитини відповідно Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) , програми виховання  і навчання  дітей від 2 до 7 років «Дитина» та програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» - неодмінна передумова становлення цілісної особистості, метою якої є формування елементів екологічного світорозуміння, формування у дитини уявлення про те, що в кожної людини є найдорожче місце на землі – місце, де вона народилася.

Видатний педагог В.О. Сухомлинський радив проводити уроки в природі: «Ведіть дітей у ліс, до річки, на луг, відкривайте перед ними джерело, без якого неможливо повноцінне духовне життя, і ви побачите, як ваші діти стануть розумними, спостережливими, кмітливими, добрими». Пораду В.О. Сухомлинського ми в дитячому садку використовуємо щодня.

Вводячи елементи краєзнавства в роботу з молодшими дошкільнятами:
• Широко використовуємо малі форми усної народної творчості – казки, колисанки, забавлянки, потішки, тощо. Саме через казки, пісні, прислів’я, приказки дошкільня дістає перше уявлення про культуру та побут свого народу.
• Прилучаємо дітей до пізнання історії своєї сім'ї, свого народу. Навчаємо малят шанувати і любити матір, батька та інших членів родини.
• Ознайомлюємо з природою рідного краю, змінами в рослинному світі та різних пір року, виховуємо бережне ставлення до рослин і тварин, вчимо доглядати за ним.
• Вводимо у повсякденне життя малят народну іграшку, вироби народно-вжиткового мистецтва (вишивку, кераміку тощо).
• Ознайомлюємо дітей з традиціями рідного народу через ігрову діяльність; народні фізкультурні ігри, спортивні змагання на народних святах, дидактичні ігри з лялькою.

Для ефективного запровадження програми в роботу ДНЗ, вони мають не тільки навчати, а й самі навчатися. Тож, вихователі звертаються до народної педагогіки, вивчають історію рідного краю, його традиції, записують різні пісні, примовлянки, обряди, слова, які нині уже не так широко вживаються у мові, як раніше.

Вихователі оформлюють ігрові кімнати, куточки краєзнавства ; вишиті рушники, серветки, керамічні вироби, вироби з лози, дерева.

Звичайно, уся ця робота ведеться у тісній співдружності з батьками вихованців. І треба відмітити, що ця співпраця дає чудові результати: у групах старшого віку створено відповідне навчальне, ігрове, розвивальне середовище.

Відомо, як люблять діти різні походи, подорожі, прогулянки. Дуже люблять діти мандрівки до річки Сейм. Тут, на березі, вони не тільки побігають, поплескаються водою, а й почують шепіт води, підслухають розмову вербиці та водиці, бесіди мешканців водойми.

Мандруючи вулицями рідного міста,  звертають увагу на зелене (або жовто-червоне) намисто листочків на деревах, на затишний куточок із ялинок-сестричок біля універмагу. Діти помічають, що ці ялинки-сестриці мають ніби голубуватий колір.

По вулиці Кирова біля школи №2  звертають увагу на каштани. Вони великі, крислаті і давні. Звернути увагу, під час однієї з прогулянок у центрі міста, на велику ялинку, на якій багато шишок, вона дуже красива, струнка.

 Подорожуючи у світ рідної природи, вихователі використовують загадки, вірші, прикмети, прислів’я, легенди; вчать описувати, складати оповідки, казки.

Педагоги нашого закладу дбають про системне подання матеріалу: від близького до далекого, від окремого до загального, від простого до складного, що сприяє повному й різнобічному його засвоєнню дітьми.

Звичайно ж, краєзнавча робота ведеться не лише на заняттях з усіх розділів програм, а й у повсякденному житті, в іграх, під час спостережень, самостійної художньої діяльності, під час свят, розваг.

Що дає краєзнавчо-туристична діяльність? Насамперед здоров'я – фізичне і духовне. Прогулянки в природу, пішохідні переходи допомагають раціоналізувати руховий режим, підвищити рухову активність дітей протягом дня. Мої вихованці мають удосталь чистого свіжого повітря, залюбки милуються красою весни, розмаєм літа, ніжною тишею осені… вони усвідомлюють себе часточкою великого прекрасного світу і розуміють, яке місце в ньому посідає людина – не споживач, а друг природи. Вони вчаться елементів творчості, виховують у собі турботливе ставлення до всього живого на землі. В процесі краєзнавчої діяльності діти крок за кроком накопичують знання про рідний край, свій родовід, себто у яких формується національний світогляд, виховується любов до батьківської землі, свого народу.

Головне досягнення – діти сформувалися духовно, тобто в них виникає не лише потреба пізнавати, а й жити «для інших». Сподіваємося, що з них виростуть справжні патріоти, які люблять свою Україну, пишаються нею.